söndag 6 november 2011

Kära Agnes! - Håkan Nesser

Kära Agnes! har kommit ut igen med ny brevliknande design. Det här är en liten tunn roman med deckarinslag. Agnes och Henny är barndomsvänner och efter att ha förlorat kontakten så träffas de igen på Agnes makes begravning. Henny skickar sedan ett brev till Agnes där hon skriver att hon gärna vill återuppta deras vänskap men att hon vill be Agnes om en tjänst först. Hon ber Agnes utföra ett mord. Agnes behöver pengarna och Henny har gott om de så efter att ha tvekat först tackar Agnes sedan ja till Hennys märkliga önskan. 
Hennys och Agnes brev till varandra där dådet planeras varvas med tillbakablickar på Agnes och Hennys ungdomsår där de umgicks varje dag och delade på allt. 
Boken är trevlig att läsa och slutet är för mig helt överraskande. Jag håller dock inte denna lilla bok lika högt som Maskarna på Carmine Street eller Himmel över London. Men snart fortsätter min Nesserresa med några utav hans äldre titlar. Vi får väl se vilken som blir min favorit när jag är klar. 

2 kommentarer:

blogg_bohemen sa...

Lånade hem den här boken från biblioteket förra veckan. Ser fram emot att läsa den eftersom jag älskar Nesser.

mind the book sa...

jag var en late Nesser bloomer, men en äldre jag gillar mkt är den om en filosofilärare som en dag ser sig själv stå och undervisa i klassrummet - och detta är bara början på en rad märkliga händelser

möjligen ingår den i 'barins triangel'