torsdag 16 september 2010

Skendöd

Bloggen är skendöd. Ni kanske trodde att jag gav blogglivet en ynka augustimånad och sen drog mig ur. Men så är icke fallet. Bloggpremiären och en filmfestival råkade dock krocka. Jag har varit med och arrangerat en musikfilmsfestival vid namn Music Doc. Den höll på i 9 dagar och vi hade en visning per kväll. Vi visade film, underhöll med musik, band, dj, virkning, mat, visade film i båt, stumfilm på hustak och konstrundor. Allt detta genomförde vi under de 9 dagarna. Därför har jag inte direkt högprioriterat Stringhyllan.
Men jag har faktiskt hunnit läsa 4 böcker sedan jag segade mig igenom Agatha Christie. Ni får en snabbgenomgång av de eftersom jag har världens sämsta minne och inte är så bra på att skriva recensioner i efterhand.
Att springa av Maria Sveland. Boken handlar om två flickor i typ 13-14års åldern som är bästisar. De kommer från ganska olika bakgrund, en med en ensamstående mamma som kulturarbetar och jobbar i äldrevården, en med en mamma som är hemmafru och en pappa som är någon form av chef och aldrig är hemma.  Flickorna älskar verkligen varandra och tillbringar varje ledig sekund tillsammans. Men snart märker man allt inte står rätt till hemma hos en utav flickorna. Ett övergrepp avslöjas och deras värld vänds verkligen upp och ner. Att springa var fantastiskt bra och oerhört hemsk och gripande. Jag blev frustrerad över vilket uselt rättssamhälle vi bor i och över alla övergrepp som sker dagligen men som ingen ställs till svar för. Läs och häpna!
Styggelsen av Amanda Hellberg. Sverige vimlar ju inte direkt av skräckförfattare men här är en som klarar genren lysande! Halva boken utspelar sig på 40-talet, och halva utspelar sig idag. Flickan Singa blir bortrövad och inspärrad för att tjäna ett syskonpar som använder henne som ett medium. Upplysningarna de får av Singa använder brodern sedan i olika seanser, predikningar och liknande för att tjäna pengar på ortsbefolkningen. Singa blir sannerligen inte väl behandlad och ibland känns kanske alla detaljer lite för mycket, men det är bra skrivet. Halvan som utspelar sig i nutid binds såklart samman med det andra delen men är inte lika träffande eller engegerande tycker jag. Men jag hoppas på mer från Amanda Hellberg inom kort.
Cementträdgården av Ian McEwan. Fyra syskon och deras mamma bor i ett hus. När mamman dör bestämmer sig barnen för att inte säga det till någon eftersom de är rädda för att bli splittrade och satta på barnhem. Istället gjuter de en kista till sin mamma och lägger henne i källaren. Samtidigt som de fyra barnen får lära sig att ta vara på sig själva, ta hand om ett hushåll, ta hand om sin mycket yngre lillebror och mogna ligger mamman i källaren död. En dag upptäcker de en spricka i cementkistan. Ju större sprickan blir, desto större blir sprickorna mellan syskonen. Metaforen är tydlig och det är ganska tydligt att det här är en debut. Boken utspelar sig bara under några få sommarmånader men mycket hinner hända. Boken var ok, inte mer, inte mindre.

Skendöd av Tess Gerritsen. En klassisk spänningsdeckare. Boken känns som ett CSI-avsnitt rätt igenom. Den är lättläst och historien driver på, spännande blir det verkligen, men jag känner inte riktigt för någon utav karaktärerna, Inget får en att slappna av så mycket som en riktigt spännande deckare, man glömmer allt annat och bara vänder blad. Sen går man vidare, lite mer utvilad än tidigare. Läs den om ni behöver avkoppling och blandvändare!

Inga kommentarer: