torsdag 7 oktober 2010

Idag tittar vi på web-TV i kassan kl 13



Kanske får Cormac McCarthy Nobelpriset? Antagligen inte. Ett läsex är i alla fall beställt av Blodets meridian.
Eller så får Haruki Murakami. Otåligt väntar jag på att Iq84 ska bli översatt till engelska, men det händer ju inte förrän nästa år.
Jag tror egentligen att det som vanligt blir en för mig totalt okänd författare. Kanske en dramatiker? Eller så får Tranströmer äntligen priset. Min svenskalärare i gymnasiet bodde i samma stad som Tranströmer och gick förbi hans hus ibland och kikade in genom köksfönstret.

1 kommentar:

Bokomaten.. sa...

Jag tror kanske att Murakami har en chans den här gången. Fast jag tror mer på Ko Un. En relativt välkänd kandidat, från asien som inte fått på länge.. Slår man till på att ge det till en poet också när man ändå är igång så ligger ju Ko Un bra till men större delen av litteratur-Sverige i alla fall skulle ju jubla över Muramai.