måndag 27 februari 2012

Bossypants - Tina Fey

En utav böckerna jag köpte på den stora Hamreliusrean (mer om den en annan dag) var Tina Feys självbiografi Bossypants. Jag är ett stort SNL-fan (Saturday night live alltså) även om 70% av programmen oftast är rätt tråkiga, men de där 30 övriga procenten gör att jag sitter som klistrad framför SNL när det vankas ett nytt avsnitt. Tina Fey är inte längre med i SNL och är kanske framför allt känd för att hon gjorde en porträttlik imitation av Sarah Palin 2008. Men långt innan dess var hon medförfattare till showen och innan hon kom till New York var hon improvisatör i Chicago och turnerade land och rike runt med en improvisationsteater.
Problemet med den här boken är att för stor del ägnas åt Tina Feys barndom. Tina vill säkert ge en helheltlig bild om varför hon blev den framgångsrika komiker hon är idag, vad som gjorde henne till den hon är  men ärligt talat struntar jag i det och gäspar när hon beskriver sina sommarjobb på den lokala teatern eller tiden då hon bara umgicks med två lesbiska tjejer. Jag vill ju bara läsa om hennes tid i New York, hennes erfarenheter av SNL och framförallt hur hon skapade sin egen serie 30 Rock.
Fey skriver väldigt roligt, titeln anspelar på att hon är chef och kvinna, en ganska ovanlig kombination i show-biz USA. Hon pekar på skillnader hon som kvinna blir behandlad på och listar olika skönhetsråd för att lyckas i Lalaland (naturligtvis med en feministisk humorglimt i ögat).
Boken hade kunnat kortas med 100 sidor men annars är den en fin förströelse och en liten lektion i jämställdhet.

Inga kommentarer: