onsdag 14 mars 2012

Tip tips!

Två bra böcker som kommit i svensk översättning som jag bara måste tipsa om är Little bee av Chris Cleave, min recension här och Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakami. Jag tycker inte att After dark (som den heter på engelska) tillhör Murakamis toppböcker men den är ändå väldigt vacker. 


Det har även kommit in två ursöta barnböcker som är klockrena presenter till allehanda barnfamiljer out there. Jag har sträckläst båda två idag. Resan till världens farligaste land av Malte Persson och Rui Tenreiro har fina, detaljerade bilder och ursnygga rim. Den kanske är småläskig för de allra minsta men den är hemskt rolig och det väger kanske upp.

"Framför slottets allra första mur
betar det en fåfäng, folkilsk tjur
med guld på hornen och i nosen ring
Han heter Bengt och får han se dig: Spring!"
 
Vad har du bakom ryggen är skriven av Lena Sjöberg och den är bara såå läcker! Fina lite retroaktiga bilder där man frågar sig vad olika typer har bakom ryggen, sen vänder man blad och får sig en överraskning! Boken har också ett ovanligt långsmalt format.

2 kommentarer:

Lena sa...

Kan tänka mig att den där boken Vad har du bakom ryggen kommer gå hem hos barnen. Har något liknande på förskolan där jag jobbar och den boken är väldigt populär. Kanske kan se om den går att köpa in dit.

Bokomaten.. sa...

Ååh, vad söta barnböckerna verkar! Går nästan igång mer på dem även om en ny Murakami inte är fel.:) Har jag lyckats missa på något sätt.