tisdag 18 januari 2011

En gåtfull vänskap - Yoko Ogawa

På boken En gåtfull vänskap har Paul Auster blurbat och använt adjektiv som oändligt charmfull och högst originell. Det var en utav anledningarna till att jag plockade upp den här lilla boken, den andra anledningen var att det var en japansk författare. Jag älskar de lågmälda romanerna som utspelar sig i en japansk vardag där man lagar omelett, tittar på baseball och tar skydd från plötsliga monsunregn.
En ung hushållerska får en ny anställning hos en gammal matematikprofessor vars minne är mycket speciellt. 1975 var han med om en olycka och sedan dess varar hans minne bara i 80 minuter. Han kommer ihåg allt som hände innan olyckan men varje morgon läser han på en utav sina många minneslappar som är fastsatta på kostymen där det står "Mitt minne varar bara i 80 minuter" och varje morgon får hushållerskan presentera sig igen och de börjar om sin vänskap.
Hushållerskan har en son som professorn kallar Roten och de här tre personerna får en mycket speciell relation. De tre har mer eller mindre filosofiska diskussioner kring matematik och professorn berättar mer än gärna om sina matematiska upptäckter och sin stora passion primtalen.
Att professorn har ett säreget minne skulle lätt kunna bli en detalj som författaren ständigt återkommer till för att driva historien framåt (eller bakåt?), men greppet används sparsamt och de matematiska diskussionerna får istället blomma ut över sidorna.
Jag småmyser mig igenom boken och gillar mest av allt det lilla formatet på boken. En inbunden bok i miniatyrformat passar utmärkt i handväskan.
Det här är första gången Yoko Ogawa översätts till svenska, men hon har skrivit många böcker och kanske är hon värd att utforska vidare.

3 kommentarer:

Tobias sa...

Den där tändsticksasken är väl en stor ask? Man brukar väl ställa en liten ask bredvid...

Stringhyllan sa...

Tobias: Jag hade ingen liten! Ett batteri såg så fånigt ut och sen orkade jag inte tänka mer.

ellen! sa...

jag läste den på engelska för ett år sedan eftersom junot diaz hade nämnt den och sagt något om att han älsakde den, så jag hade mycket höga förväntningar. blev dock lite besviken, kommer inte ihåg varför. men engelska upplagan är i alla fall väldigt fin med sidor som ser ut som de sprättats upp. sånt gillas!