torsdag 20 januari 2011

Isak & Billy - Kristofer Folkhammar

Billy är ihop med Isak, de bor ihop, nästan. De är ganska olika. Billy är enkel, glad och stilig. Isak har dåligt självförtroende, funderar på allt, tvivlar på relationen och är lite blekfet.
Billy är lite trött på att Isak grubblar så mycket och aldrig gör något, att Isak till och med kör bil osäkert. Problem med släkten har Isak också. Billy har en roddmaskin i vardagsrummet.
"Billy är rädd om livet. Isak simpel och knäpp. Världen är overklig. Vägen är lång. Livet också. " enligt Billy.
Boken är full av frustation, sorg, osäkerhet, oförstående och kärlek.
Mellan kapitlen står det delar av låttexter i stora svarta bokstäver. Till exempel:
LET ME GO
FOR YOU TO JUSTIFY MY LOVE
KILLING ME SOFTLY
Ibland märker jag tydligt sambandet med historien, ibland inte alls. 
Jag vet inte om gillade det här. Jag tyckte mest det var lite sorgligt och ledsamt. Men Kristofer Folkhammar ha en tydlig stil och en säker röst och jag vill absolut läsa mer av honom i framtiden. 



2 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Jag har hört både bra och mindre bra om den här, är det väldigt explicita scener i den kanske? Jag kan var lite allergisk mot det eftersom jag tycker att det är något av det svåraste att skriva om utan att det blir taffligt. Inte ens riktit duktigaförfattare klarar det särskilt ofta.

Stringhyllan sa...

Bokomaten: Du behöver inte vara speciellt orolig. Boken är väldigt tunn och sexscenerna är inte speciellt många.