fredag 7 september 2012

Fantastiska bilderböcker!

Ok jag ursäktar direkt för bildbombningen. Men de här bilderböckerna är helt enkelt fantastiska. Jag är tvungen att dela med mig av de och tvinga alla föräldrar och vänner till föräldrar att köpa de här briljanta böckerna till alla sina barn.
Böckerna om Pomelo är ursöta, illustrationer av Benjamin Chaud. De är egentligen pekböcker men eftersom det är tunna sidor (till skillnad från kartong) och ganska avancerade ord så ska nog en vuxen vara med vid bläddring och förklaring. Bilderna är roliga och söta och väldigt finurliga. Det har kommit en stor bilderbok om Pomelo om när den lilla rosa elefanten växer. De här två om motsatser och färger är mindre och väldigt tjocka. Mycket för pengarna!


Bilderboken om när Aoki åker till Tokyo för att hälsa på några vänner är så kawaii att man nästan avlider. Det här är en serie som heter Kokeshi och är hur stort som helst. Det finns många nördiga och fina böcker om japanska flickor och pojkar som gör typiska japanska saker i bilderboksform. I den här boken åker Aoki Shinkansentåg, besöker söta affärer, äter bentoboxar och tittar på körsbärsträdens blommor på en filt under Sakurafestivalen. Det som är både ett plus och ett minus är alla flikar som boken erbjuder. Flikarna är ju ganska ömtåliga så ett lite större barn är nog bäst att ge den här guldklimpen till. 


Den sista boken jag vill tipsa om är Snövit, den klassiska sagan av bröderna Grimm med ursköna illustrationer av Benjamin Lacombe. En del bilder är lite skrämmande men de flesta är så vackra att man hade kunnat hänga upp de på väggen. Stor är boken också! 




2 kommentarer:

Karin sa...

Tusen tack för tipsen! Risken är stor att några av böckerna blir julklapp till mina egna barn, eller till deras kusiner.

Stringhyllan sa...

Den risken är jag beredd att ta! Var roligt att du tyckte om dem!