torsdag 13 september 2012

Grenar av gift - Hafsjobb med potential

Det finns många saker i romanen Grenar av gift som jag diggar starkt. Karaktärerna är smarta, collegepluggande britter som verkar leva ett sjyst bohemigt "vi bor i ett fantastisk hus med många rum och har dimmiga fester medan vi försöker hitta oss själva"-typ av liv. Karen, extremt språkbegåvad och pluggig möter Biba, skådespelare in the making som också har en butter och snygg bror vid namn Rex. De tre flyttar in tillsammans i Bibas och Rex fars stora hus. Galna saker händer. Saker som tyvärr slutar i ond bråd död och fängelse i många många år.
Ok nu går vi över till det där som jag inte gillar i Grenar av gift. Många utav karaktärerna i boken är riktigt intressanta och de känns mångbottnade, ändå är de bara statister och vimlar förbi i bakgrunden på nån fest eller nämns i förbifarten i ett samtal. Vad händer egentligen i fängelset för en av huvudkaraktärerna? Hur klarar egentligen Karen av att uppfostra ett barn i Spanien helt ensam? Var tar Biba vägen?
Jag tycker att Erin Kelly har varit lat och velat hålla nere sidantalet för en mer lättsmält och lättsåld bok. Hon har alla ingredienser till en riktigt flåsig, mustig spänningsroman som spänner över flera generationer. Istället berättar hon bara det allra viktigaste lite snabbt och sen är det upplösning varpå ett nytt mord sker och vips så levde de lyckliga i alla sina dagar. Eh va? Är boken slut där? Var är de allvarliga och stora frågorna? Var är skulden, saknaden och kampen för överlevnad? Eller är det jag som läser in för mycket i de här karaktärerna? När sista sidan är vänd infinner sig inga wow-känslor överhuvudtaget. Jag är besviken, dels över att plotten förklaras så tidigt och så hastigt, dels för att så mycket bra kastas i periferihinken.

Grenar av gift heter Poison of tree på engelska. Jag förstår varken den engelska eller den svenska titeln.

2 kommentarer:

Bokomaten sa...

Neeej, jag som har den här i bokhyllan på engelska sedan evigheters evigheter efter att ha läst flera hyllningar och att den ska röra sig lite i "Den hemliga historien"-marker. Dvs om man gillar den ena så.. Varit en sådan där bok som jag inte har läst, inte pga att det bara inte blivit av som så många andra, utan för att jag velat spara den till ett riktigt bra tillfälle. Kanske kommer bli jättebesviken då om jag hajpat den så..

Stringhyllan sa...

Ja alltså den hade verkligen alla ingredienser som jag gillar men jag tyckte inte att den klarade att leverera helt enkelt. Lite väl lättvindigt tog den helt plötsligt slut.