måndag 1 oktober 2012

John Ajvide Lindqvist på Bokmässan

När jag och mina kollegor inom Akademibokhandeln fick besök av John Ajvide Lindqvist och Mia Ajvide såg det ut såhär.

Bokens titel Sulky och Bebbe regerar okej är en av höstens utgivning märkligaste titlar men så är det också paret Ajvides barn som har kommit på den. John har skrivit och Mia har illustrerat. John bjöd på ett kapitels uppläsning och den mannen kan ju verkligen leverera en uppläsning. Egentligen borde man lyssna till hans inläsningar av alla hans bloddrypande romaner och strunta i pappersböckerna. Barnboken är i alla fall riktad till barn i 4-10-årsspannet. Det är ett ganska stort spann men antingen kan barnen läsa själva eller så kan föräldrarna ägna sig åt högläsning. Jag har läst det mesta av boken och den är fantastiskt rolig och galen. Både vuxna och barn kan ha glädje av denna. Mias bilder är precis lika galna som texten.


Dagen efter tog jag mina första stapplande steg på Bokmässan. Mitt första monterbesök blev hos Ordfront där John Ajvide Lindqvist skulle prata som sitt författarskap. Han berättade villigt om sin kommande bok som ska heta X. Han har än så länge bara skrivit 50 sidor men har å andra sidan över 200 sidor anteckningar, så vi ska nog vänta oss något i hästväg. Boken ska handla om tre familjer på husvagnscamping. En natt ska dottern i en av familjerna gå på toaletten. När hon kommer tillbaka berättar hon att toaletterna är borta, ja faktiskt att allt är borta. De kliver ut ur husvagnen och inser att de nu inte alls står på en hemtrevlig camping utan på ett vidsträckt helt tomt fält. Kort gräs ända bort till horisonten, det enda som är kvar är de tre familjernas bilar och husvagnar. Bra upplägg tycker jag! (Monster utlovades)
John hann med att läsa upp två dikter, något som han har ägnat sig åt att skriva på sistone, och en opublicerad julnovell med bloddrypande tomtesäckar som inslag. På det stora hela var det ett oerhört matnyttigt monterbesök som avslutades med lite signering. Bokmässan visade sig på sin allra bästa sida och jag kom först i kön till signeringen.


2 kommentarer:

Mia Hansén sa...

Oj, detta måste jag få se! Ajvide läser dikter, jag blev nu så avundsjuk! Tack för att du delar med dig av bilder, väldigt inspirerande!

Boktjuven Ingerun sa...

Ser lite strange ut. Men man blir lite nyfiken.