tisdag 11 december 2012

Klassiker och designnörderi att lägga under granen

Folk i min närhet har övertalat mig till att göra julklappstipsinlägg. Först tänkte jag bara tipsa om barnböcker men min blogg har gapat så tårdrypande tom på sistone att jag insåg att den behövde fyllas med snören, papper, tejp, rosetter och framförallt böcker. Så här följer en hel del bra böcker att ge bort till nära och kära. De är indelade i kategorier som jag hittade på en modeblogg, så det kanske inte är de mest självklara bokiga ämnena, men vafan, snott är snott och kommer aldrig igen tänkte jag och klippte ut ämnesbilderna. Tada! Idag blir det böcker till de konstnärliga/designintresserade och till de som gillar klassiker. Fler tips följer kommande veckan.

Svenska affischer innehåller det som den heter från slutet av 1800-talet till 1960-talet. Kungliga biblioteket i Sthlm har rotat i sitt affischarkiv och sammanställt den här fullkomliga designpärla. I både filmens och reklamens värld häpnar man över hur snygga planscher som gjordes förr. 

Teckna och måla pinuppor är också precis det den heter. En teckningsbok med instruktioner och steg för steg-tips om hur du blir en baddare på just pinuppor. 

Klipp sönder den här boken är en bok med papperspyssel. Inuti boken finns mönster och mönstrade papper för att klippas ut, direkt från boken. Den innehåller 50 mallar för att göra kort, etiketter och prydnander etc. 

1Q84 av Haruki Murakami, finns både på engelska (i en hel bok) eller på svenska (tre pocket). En blivande klassiker månne? Ja det är mycket bröst i Murakamis böcker, men jag kan ändå inte sluta älska hans minimalistiska japanska vardag som möter den storslagna magiska realismen med gröna månar och små figurer som spinner puppor som föder barn. 
The Great Gatsby av F Scott Fitzgerald kommer som film nästa år och den har nyligen återutgivits på svenska. Den engelska utgåvan är dock vackrare. En riktig klassiker som står sig år efter år. 
On Booze av samme Fitzgerald har jag inte läst men alltid varit ruskigt intresserad av, mången gång har jag fingrat på detta spritverk. Paret Fitzgerald var kända för sitt vilda festande både i Paris, på rivieran och porträtterar "The Jazz age" ur bakfyllans synvinkel. 
Gösta Ekman, Fabrorn som inte vill va' stor av Klas Gustafson. Gösta Ekman, en klassiker personifierad. Humorn, allvaret, dramatiken, snubblandet och kärleken. Alla gillar Gösta. Ge den till din smarta kulturkompis eller till din torra fabror. 


Inga kommentarer: