lördag 26 januari 2013

Livet efter dig - Jojo Moyes

Idag är det lördag och helg! Vad passar bättre än att tillbringa helgen med näsan i en bok. Vill ni har något inte alltför svårt, lagom lättläst, underhållande och rörande måste jag tipsa om Livet efter dig av Jojo Moyes. Anledningen till att jag plockade upp den här boken var 1. För att den kommer ut på Printz Publishing och efter succén med En dag litar jag på att de vet vad de sysslar med när det kommer till kärleksromaner. 2. Jag behöver läsa mer "enkla & underhållande" böcker så att jag kan tipsa den helt vanliga kunden som vill ha ngt att läsa, när hon (eller han, men ja det är ju en hon) ska jobba natt eller ta en lång tågresa, om ngt annat än En dag och Igelkottens elegans. 3. Boken är faktiskt ganska snygg. BEVIS:


Boken handlar om den 26-åriga Lou Clark som bor hemma med sina föräldrar och sin storasyster. En dag får hon kicken från sitt caféjobb och hon får gå till arbetsförmedlingen för att försöka skaffa ett nytt jobb. Det som är sjyst med Lous familj är att de inte är den absolut mest vanliga familjen i såna här typer av böcker. De är ganska fattiga, bor trångt, kollar mkt på TV, läser inga böcker och Lou har aldrig varit utomlands eller har några ambitioner överhuvudtaget. Hon får i alla fall ett nytt jobb som Will Traynors personliga assistent. Will var med om en motorcykelolycka och är nu totalförlamad från nacken och nedåt. Will är en djävligt tjurig och sarkastisk man som har förlorat hela sitt liv men Lou gör sitt bästa för att muntra upp honom. Efter ungefär 50 sidor var jag egentligen beredd att lägga ner boken eftersom jag ansåg den förutsägbar dvs jag hade nog kunnat tipsa om den fastän jag inte hade läst ut den. Men jag är glad att jag läste vidare för boken utvecklar sig åt ett ganska oväntat håll och blir faktiskt en liten söt pärla. Allt här i livet är inte svart eller vitt och det är ju en fin lärdom man kan dra av den här boken. 
Så stanna inne idag för det är ganska grått ute och häll upp en kopp te och börja läs Livet efter dig. / 
Så packa ryggsäcken med en filt, varm choklad och apelsiner och sätt dig i en soldränkt snöig backe för att sedan hala upp Livet efter dig. 
Det blir nog en bra lördag det här vad det än är för väder!

1 kommentar:

mind the book sa...

slutade också läsa efter ca 50 sidor, men ditt inlägg inspirerar mig att fortsätta.

och OOOHH, vilket snyggt typsnitt i headern!!!