lördag 7 april 2012

Highgate cemetery

Londonresa check!

Jag åkte till Highgate cemetery en mulen dag. Anledningen till att man som boknörd åker till Highgate cemetery har oftast att göra med boken Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger att göra. I boken spelar kyrkogården en stor roll och man blir tämligen sugen på att besöka denna smått magiska plats själv. Har ni inte läst boken så gör det! Tyvärr prickade jag inte in en guidad tur på den östra delen av kyrkogården (den mest magiska och bildsköna delen) utan fick nöja mig med den västra delen. Det var såklart inte fy skam det!
Den äldsta delen av kyrkogården.

Stora delar av kyrkogården var helt täckt av murgröna och här och var strök en katt omkring eller nån liten kanin hoppade förbi. 
Douglas Adams och en Penguinrelaterad grav
Det första jag stötte på var Douglas Adams grav, framför graven hade folk stuckit ner pennor i jorden. Den andra högst bokrelaterade graven var den här fantastiskt Penguingraven. Jag har försökt googla namnet Jim Stanford Horn och se om han kanske jobbade på Penguin men har faktiskt inte hittat något alls som pekar mot det. Mystiskt, vet ni så berätta för mig! 
Vacker grav för en författare


Temat för min Londonresa var ju humor och visst fanns det humorister på Highgate Cemetery!
Två lite mindre gravstenar men ack så fantastiska ändå. Till vänster en kulturell mångsysslare och till höger folkmusikern Bert Jansch. 


Ståtliga gravar fanns det gott om. Här Karl Marx och en annan okänd men väldigt vacker grav. 
Till sist en vacker blombädd med ett vansinnigt avancerat namn. 
Imorgon blir det boktips från Londonresan!

3 kommentarer:

Sofia i Bokmilaskogen sa...

Vad ovanligt att besöka en kyrkogård på resan, men nu förstår jag varför. Den verkar sagolikt vacker! Älskar murgröna! :) Förstår inte hur fin den östra delen måste vara om den sägs vara mer häpnadsväckande än denna del.

Bokomaten.. sa...

Jaaaa! Blir alldeles varm! Jag åkte också till London en påsk efter att ha läst Niffeneggers bok och blev helt kär! Vilken upplevelse!

mind the book sa...

vackra foton från en vacker plats. k. martinez gravsten är en ny favorit och humanistisk förebild. tack!



http://lasdagboken.blogdns.com/2006/index.php?entry=entry061015-192317