tisdag 31 maj 2011

PopCo av Scarlett Thomas

Scarlett Thomas börjar utkristallisera sig som en utav mina nya favoriter. Det är alltid spännande när man märker att man börjar närma sig ett sådant författarskap. Thomas tre första böcker handlar om Lily Pascale som är lektor i universitetsengelska, hon löser även mordgåtor. Låter väldigt bra, spänning och universitet och Scarlett Thomas i en perfekt kombination, kanske, jag har ju inte läst Lily Pascaleböckerna, men det kanske det får bli ändring på. Jag har läst Slutet på Mr Y (The end of Mr Y) och den var hemskt bra. Man känner sig intelligent när man läser Thomas böcker. I New York var det nästintill omöjligt att hitta böcker av Thomas, den enda jag hittade var hennes nyaste från 2010, Our tragic universe. Thomas är från England, men borde ändå finnas i de stora bokhandlarna i USA tycker jag.
PopCo handlar om Alice Butler som jobbar på det multinationella leksaksföretaget PopCo. Där utvecklar hon nya produkter, hennes mest framgångsrika serie leksaker är The Kid Codebreaker och The Kid Spy Kit. Som barn växte Alice upp med sina morföräldrar. Båda två var matematiker och hennes morfar var även världsberömd kodlösare (heter det så?). Han arbetade med att deschiffrera koder och skapa nya koder under andra världskriget. Han låter Alice hjälpa honom att försöka lösa The Voynich Manuscript, en lång kod, som har gäckat kodlösare i decennier. Hon lär sig tidigt om primtal, de vanligaste orden i det engelska språket och olika typer av koder och deschiffreringsmetoder. Runt halsen har Alice ett halsband som hennes morfar har sagt att hon aldrig får ta av sig, på halsbandet står det en lång rad siffror och en märklig symbol. Alice får reda på att siffrorna är en kod som har med en skattkarta att göra, en karta som hennes morfar har lyckats få fram från ett kodat brev.
Nu arbetar hon som sagt på PopCo och använder sina kodkunskaper till att producera leksaker till 9-åringar världen över. Under en konferenshelg med PopCo får hon kodade meddelande i små vita kuvert. Har detta med hennes jobb att göra, eller med hennes morfars arbete?
Allt med den här boken är smart och underhållande. Långa utläggningar om olika typer av deschiffreringar eller förklaringar om hur man faktoriserar primtal går som en dans. Man blir som en kunskapstörstande idiot som vill veta mer, om hur det går för Alice på konferensen, om hon kanske ändå ska bli vegan, vem som skickar dessa meddelanden, varför hon bor med sina morföräldrar? ? ? ?
Scarlett Thomas måste vara naturvetare tänker jag, men nej hon har en examen i Cultural studies och undervisar nu i kreativt skrivande i Kent.
Jag vill nu att ni läser Scarlett Thomas böcker, kom igen nu, var inte så pjoskiga, läs de då!

1 kommentar:

Bokbabbel sa...

Jag läste den där före jag läste "The End of Mr Y" och gillade "PopCo" lite bättre. Har ännu "The Tragic Universe" oläst