tisdag 26 juli 2011

Agent 6 - Ryssland

Jag har läst allt av Tom Rob Smith. Det här är hans tredje bok och de handlar alla om agent Leo Demidov. Tom Rob Smith är engelsk/svensk och mycket ung. Jag är imponerad av hans tre historiska thrillers.
Agent 6 börjar liksom de andra böckerna i Moskva på 50-talet. Moskva är präglat av angiveri och korruption. Leo är 27 år och arbetar som agent för KGB, han är ambitiös och en mycket skicklig förhörsledare. Han träffar sin framtida fru Raisa och efter det blir allt annorlunda. Sen hoppar boken till 1965. Vad som händer däremellan kan man läsa om i Barn 44 och Det hemliga manifestet.
Raisa åker till USA tillsammans med Elena och Zoya, Leo och Raisas döttrar. Leo kan tyvärr inte följa med. Det som händer i USA blir upptakten till hela boken. Ett mord begås och Leo spenderar resten av boken - och sitt liv med att försöka lösa mysteriet. Leo är en väldigt älskvärd karaktär, han har utvecklats väldigt mycket efter tre böcker och man har lärt känna honom, och Raisa för den delen, mycket väl. Det jag tycker bäst om med Tom Rob Smiths böcker om 50-talets Moskva och Leo är att man lär sig så mycket. Samtidigt som det är grymt spännande lär jag mig om Sovjettiden, KGB, presidenterna, relationerna till USA och Afghanistan och hur illa det faktiskt var i Sovjet när det viktigaste var att älska partiet och att inte tvivla på kommunismen.
Barn 44 var så spännande att jag inte kunde sluta läsa, Det hemliga manifestet var inte lika rafflande men jag älskade den ändå. I Agent 6 är inte deckarintrigen det viktigaste, det är som sagt allt det där andra. Boken utspelar sig under 30 år i Moskva, New York och Kabul.
Ni måste bara läsa de här böckerna. Det är de perfekta spänningsromanerna. Spänning, underhållning och allmänbildning, allt i ett.
Jag blir jättesugen på att läsa mer om när Sovjet invaderade Afghanistan, jag blir sugen på att resa till Moskva. Ååååhh böcker där man får uppslag till nya kapitel i sitt liv är väl helt underbart!?
Nu ska jag fortsätta med tema Ryssland och börja läsa Metro 2034, den ack så efterlängtade fortsättningen på Metro 2033. Det är svårt att tänka sig att det är i Moskvas vackra tunnelbana (se nedan) som Metro 2034 utspelas, men med hjälp av metrokartan i boken försöker jag ändå att tänka mig smutsen, monstren och mörkret. Fortsättning följer...

Inga kommentarer: