torsdag 18 november 2010

Brighton Rock

Brighton Rock av Graham Greene utkom första gången 1938. Den handlar om 17-åriga Pinkie som driver omkring i den undre världen i Brighton. Han har dödat en man, kan han fly från vedergällning? När han träffar den modiga och livliga Ida Arnold förändras allt.
När den filmatiserades första gången spelade Richard Attenborough Pinke och Hermione Baddeley Ida. Nu kommer den som film igen, i huvudrollerna ser vi Sam Riley (från Control) och Helen Mirren som Ida.
Jag har inte läst boken men skrev för ett tag sen om Vintage-böckerna som hade ett filmcitat på utsidan. Där fanns Brighton Rock med. Pocketförlaget ger i slutet av november ut Brighton Rock igen på svenska. Tyvärr får filmen ett filmomslag, ngt om aldrig blir speciellt bra.
Jag har aldrig läst något av Graham Greene, Vår man i Havanna ligger i hyllan och väntar på att jag ska få tid att ta mig an den, men den läsningen verkar ligga långt i framtiden.
Har någon annan läst Greene?

Läs mer om filmen här.

2 kommentarer:

Emma sa...

Jag läste Brighton Rock för ett par år sen. Den tilltalade mig inte särskilt mycket, jag tyckte den var jobbig att läsa, men samtidigt... Den finns kvar hos mig som en särskild känsla som böcker ofta gör för mig. Det känns som att jag inte riktigt kom åt den när jag läste den, inte kom riktigt ända fram. Som att den skulle kunna ha talat mer till mig någon annan gång i mitt liv eller så. Jag tror att det egentligen är en bra bok, det är väl därför den har blivit en sån klassiker menar jag, men jag hittade inte riktigt dit när jag läste den.

Mårten sa...

Vår man i havanna är klart läsvärd. Har längt tänkte läsa den här, och även the quiet american.