söndag 5 december 2010

Ingen överraskning att jag blev överraskad?

Alla som har läst En dag har hyllat den. ALLA! Jag var ändå fruktansvärt tveksamt inställd. Jag har skummat recensionerna, ryckt på axlarna och avfärdat boken som en söt liten romcom-historia. Jag trodde alltså inte nödvändigtvis att det var chiclit jag satte tänderna i, men kanske en brittisk romantisk komedi.
Jag antar att alla numera vet vad den handlar om. Emma och Dexter träffas den 15 juli 1988. Därefter får man följa deras liv under 20 år, varje kapitel utspelar sig den 15 juli ett nytt år. Upplägget är faktiskt genialiskt! Har verkligen ingen annan skrivit en roman på det här sättet förut?
Det händer mycket i en människas liv under 20 år. Man förändras, mognar, tar en massa dåliga och bra beslut och tiderna förändras med en. Emma och Dexter gör allt det här och mycket mer och slutet är inte alls som man kan vänta sig. Det låter inte speciellt, men det är något visst med boken som gör det glimrande!
Jag tänker inte skriva mer. Om ni av någon anledning tvekar, gör inte det, l ä s! Ge den i julklapp till din flickvän/pojkvän, ge den i present till dina föräldrar, låt dina syskon få vars ett exemplar. Jag måste påpeka att det här inte är en tjejbok! Jag vet ett par killar som har läst den och älskat den minst lika mycket som jag gjorde. Igår sålde jag boken till en mamma "Jag orkar inte vänta tills de kommer i pocket, jag och min dotter har väntat så länge på att den ska komma på svenska, så nu måste jag köpa den!". Jag stördes inte av en dålig översättning så jag antar att den funkar lika bra att läsa både på engelska och på svenska.
Jag måste väl nämna att den kommer som film 2011 (har manusförfattare slutat att skriva originalmanus?) med Anne Hathaway som Emma och Jim Sturgess som Dexter. Filmen kan bara inte bli lika magisk. Så än en gång L Ä S!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har önskat mig boken i julklapp - men efter att dels ha hört Karin Mannheimer hylla deni radio igår, och nu din recensions, så vill jag egentligen inte vänta.