tisdag 1 mars 2011

Faithful place - Tana French

Det här är Tana French tredje roman om poliserna i Dublin. Okänt offer var svinbra, Till skogs var bra och den här är väl ok.
Vi återser den tuffa och vresiga polisen Frankie Mackey från Okänt offer. Nu är det hans historia som ska berättas. För 22 år sen skulle Frankie och  hans Rosie rymma från sina trasiga familjer och starta ett nytt liv i London. Men Rosie dök aldrig upp den natten. Frankie hittar ett brev som kan tolkas som att han har blivit dumpad och att Rosie har stuckit utan honom. Han blir förtvivlad och drar. 22 år senare, alltså nutid, Frankie har fortfarande ingen kontakt med sin familj men har återvänt till Dublin och jobbar som polis. En dag ringer hans syster Jackie och berättar att man har hittat Rosies resväska i ett gammalt hus. Här börjar historien nystas upp och Frankie försöker såklart ta reda på vad som hände Rosie den natten.
Det är rejält med dialog och mycket bakgrundsmaterial man får. Historien hoppar mellan nutid och dåtid för att ge läsaren och Frankie så mycket kött på benen för att om möjligt komma närmare gåtans lösning. Jag tycker att det är lite väl mycket tillbakablickar. Det är liksom inte tillräckligt spännande. Jag kommer på lösningen mycket fortare än vad Frankie gör. Jag får vänta flera hundra sidor på motivet, men inte ens det ger mig några överraskningskänslor. Det kan vara så att läsningen försvåras av att den kryddas med irländsk slang, det är många yous, eejits, Ma och Da, och det är knepigt att förstå ibland.
Nej Tana, den här gången fångades jag inte alls lika mycket av din regniga Dublindeckare. Förresten är ju inte Dublin speciellt stort, jag tycker att Frankie snart borde vara igenkänd om han nu jobbar under täckmantel hela tiden.

Inga kommentarer: