måndag 2 augusti 2010

Myrrha av Ulrika Kärnborg

Lotta Külhorn har gjort omslaget. 
Läste precis ut Myrrha. Den är ju inte direkt ny men Ulrika Kärnborg kommer ut med en ny bok i slutet av augusti som heter Som om, som jag spanade in i katalogen för höstens utgivning. Därför kunde det ju vara bra att passa på att läsa hennes skönlitterära debut.
Myrrha utspelar sig i slutet av 1800-talets England. Den är baserad på verkliga händelser och mycket utav det Kärnborg skriver om kommer direkt från huvudpersonernas riktiga dagböcker. Boken handlar om pigan Hannah som träffar en lite äldre (var inte alla relationer på 1800-talet mellan unga kvinnor och äldre män?) man vid namn Arthur Munby. Hannah har inte direkt haft den mest lysande barndomen, hon blev utkastad i tidig ålder och har försörjt sig som piga i olika hem i hela sitt liv. Arthur är ungkarl och jobbar på Ecklesiastikdepartementet. Han dras till smuts och elände. Han älskar att studera kvinnor som arbetar och intervjuar dem om deras hårda liv och antecknar allt i sin dagbok. Han kallar sig själv Observatören. Hannahs och Arthurs förhållande bygger på makt och förnedring. Deras relation är minst sagt komplicerad.
1800-talets England är alltid intressant att läsa om tycker jag. Kärnborg har gjort utförliga efterforskningar och allt är mycket trovärdigt. Däremot vet jag inte om jag gillade det jag läste. Hannahs och Arthurs relation fick mig att skruva på mig och bli lite illa till mods. Maktutvöning är väl bokens huvudtema egentligen. Kanske är det Kärmborgs mål att få mig att spärra upp ögonen och tänka Nej men herregud vad håller de på med? I så fall har hon ju verkligen lyckats.
Det ska bli intressant att läsa Kärnborgs nya bok som jag tror är alltigenom fiktion och inte baserat på något som faktiskt har hänt. Jag återkommer förhoppningsvis längre fram om den.

Inga kommentarer: