måndag 9 augusti 2010

När ska hyllan ramla ner?

Jaha. Så hade man köpt ett gäng böcker igen. Varför? Jag har ju oändligt många olästa böcker redan. Mitt första besök på Papercutshop resulterade i två fina Penguinmuggar och efter lite rotande i ModernistaREAN så fiskade jag fram Lowboy av John Wray och Din vän datamaskinen och Mutationer av Anna Greta Leijon av Malmösonen Pär Thörn. Jag har bara läst Tidsstudiemannen av honom innan och den var oväntat bra. Finurligt, lågt tempo, händelselöst fast eftertänksamt smart på någe sätt. Han skriver oftast en prosa som ibland nosar på lyrik. Han gjorde en performance/uppläsning av Röda rummet för några veckor sen. Där använde han sig av en kör som helt sonika läste upp Röda rummet i bokstavsordning, ord för ord. Hela romanen, uppdelad ord för ord, alfabetiskt. Jag gick tyvärr inte dit men de som gjorde sade att de var en häftig upplevelse. Mestadels bara ett mummel eller sorl av röster men så vips så efter alla att och de och kan och och så kom ett lite längre ord som gav uppläsningen en rytmik som tydligen var sjyst. Nog om Pär.
Hittade några pocket som jag inte har sett i Malmö på ett tag. Mörkrets hjärta har jag faktiskt inte läst och det är ju antagligen skandal. Anledningen till att jag köpte The body in the library av Christie var att jag köpte just den muggen. Cementträdgården är jag riktigt sugen på. Brödernas Benzinis cirkusshow ska tydligen bli film med Herr Robert Pattinson och boken ska ju tydligen vara bra, bättre än omslaget är snyggt kan man ju hoppas. Polis, polis potatismos är ett annat performancerelaterat inköp. Malmö Konsthall gjorde konst av boken och Maj Sjöwall var själv på invigningen på Hotell Savoy där ju boken inleds. Femton olika konstnärer gjorde av boken inspirerade konstverk på nio olika platser i Malmö. De fick romanen, en karta över Malmö och en intervju med Maj Sjöwall från The Guardian och fick sedan göra vad de ville. Bland annat ett där en polis dansade, som tydligen har blivit ett YouTubefenomen. Men nu har ju jag inte läst boken, bara sett filmen för en herrans massa år sen.
Jag ska försöka inte köpa några böcker nu på kanske tre månader? Kära nån, hur ska det gå till!?

Inga kommentarer: