lördag 28 augusti 2010

Kungens födelsedag av Hans Koppel

Petter Lidbeck
Min bloggkarrirär är försummad. Den här veckan har spenderats i allehanda möten, på konserter eller sittandes i publiken till en eller annan humorshow. Malmöfestivalen och planerandet av Music Doc har slitit ut mig. Men nu är Malmöfestivalen över och jag kan koncentera mig på nästa festival, som jag själv är med och anordnar, Music Doc. Men alla först: uppdatera bloggen.
Jag har läst Kungens födelsedag av den inte längre alls mystiske Hans Koppel. Jag och alla andra fick ju i onsdags reda på att Hans Koppel egentligen heter Petter Lidbeck, främst känd som barnboksförfattare. Jag har inte haft några misstankar alls, jag brukar hålla mig ifrån spekulationer om pseudonymer. Jag blev positivt överraskad i alla fall.
Boken är som en short-cuts kind of book. Små historier som vävs samman. Korta kapitel där man ibland inte riktigt är med på vem som är berättaren. Men allteftersom man läser boken blir också AHA-en fler. Kungen köper tårta, kungen kör bil, livvakter pucklar på ungdomar och ungdomar blir kära. En söt liten bok som jag nog tycker är den "trevligaste" av Koppels böcker. Både Vi i villa och Medicinen lämnade mig mer eftertänksam och var intressantare under läsningen. Kungens födelsedag är underhållande och lättsmält.
Förövrigt har The body in the library fått min läslust att bromsas lite. Den går trögt och är ganska tråkig. Det är den första Christie jag läser och jag tror inte hon är min kopp te. Men om en sisådär 70 sidor får ni en recension på den.

Inga kommentarer: