tisdag 26 april 2011

The Keep - Jennifer Egan

Jennifer Egan fick Pulitzerpriset för A visit from the goon squad för några dagar sen. Plötsligt kändes det som att var läge att läsa The keep som har varit stående i bokhyllan i några år. Jag tror att det var hos Calliope som jag läste om den först.
Boken handlar om Ray som sitter i fängelse för mord, där börjar han gå en skrivarkurs. Historien som han skriver handlar om Danny som åker till ett slott i någonstans i Tjeckien för att hjälpa sin kusin Howard att restaurera detta. Howard vill skapa ett semesterparadis där fantasin får flöda. Miljön och slottet ska inspirera människor att återfå den fantasi man har förlorat sedan barnsben. Danny ställer sig något tveksam till Howards dröm och undrar varför han egentligen har blivit släpad över halva jordklotet till det rurala Östeuropa. Det verkar vara en hel del skumma saker som försigår på slottet och kvar av den gamla slottfamiljen finns bara en  gammal baronessa som bor i slottets torn.
Samtidigt kämpar Ray i fängelset, dels med historien, dels med sin spirande romans till Holly, skrivarkursens lärarinna. Livet i fängelset är inte lätt. Såklart flätas Rays och Dannys historier ihop på ett ganska så smart sätt!
Jennifer Egan skriver jäkligt bra. Hennes huvudkaraktärer påminner om Douglas Couplands rycka-på-axlarna-killar och det är ganska roligt ibland. Jag har beställt A visit from the goon sqaud och Look at me för vidare Egan-utredning. Egan känns som en spännande författare att utforska, jag hoppas på en ny favortiförfattare. The keep kom på svenska 2008 och heter Slutna rum. 1999 släpptes Den osynliga cirkusen på svenska, men den är tyvärr slut på förlaget både på engelska (The invisible circus) och på svenska.

2 kommentarer:

Calliope sa...

Kul att du gillade den! Jag hade dessutom turen att hitta Den osynliga cirkusen på loppis för ett tag sedan. Mycket nyfiken på att läsa den också.

Calliope sa...

Vänta nu, Den _magiska_ cirkusen ska det ju vara. Den ligger ju i hyllan bredvid mig så hade jag bara vänt på huvudet hade jag sett rätt titel :)